Reformatie
Maarten Luther: Dit is de ware heilzame leer van het Christelijk geloof, namelijk, dat deze gewisse verzekering en dit getuigenis van de Heilige Geest, in het hart moeten zijn, zodat het geheel niet twijfelt, dat wij door Christus, Gods kinderen zijn, vergeving van zonden en het eeuwige leven hebben, en dat wij ook moeten weten, dat God met alle ernst dit geloof eist en verbied om hieraan te twijfelen, als Hij zegt: Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelf; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon (1 Johannes 5:10). Hiermee is de schandelijke, verdoemde, duivelse leer der papisten, die hiertegen zonder schaamte voorgeven, dat het goed is als je twijfelt, en dat een christen moet twijfelen aan de genade, op een geweldige manier in de bodem geslagen. Dat is zoveel geleerd: dat het goed is Gods getuigenis niet te geloven! en dit is niet anders dan God een leugenaar noemen, de Heere Christus lasteren en te schande maken, de Heilige Geest in het openbaar op de mond slaan, en zo wezenlijk en waarachtig de mensen tot de onvergeeflijke zonde en lastering tegen de Heilige Geest te brengen en daarin vast te maken, zodat ze tot de duivel moeten varen en geen heil of troost van hun zaligheid ooit zullen hebben.
.
Geschriften van Luther op: maartenluther.com & Onderwerpen
.
Werken van Luther op: theologienet.nl & Merle d’ Aubigne
.
Luther Bijbel & Luthers verklaring van de Galatenbrief
.
Maarten Luther : De knechtelijke wil (I) & deel II & deel III
.
Maarten Luther over de 7 boetespsalmen (vernieuwde vertaling)
.
Maarten Luther : Waarschuwende brief aan alle christenen
.
Maarten Luther : De drie roomse muren
.
Maarten Luther : De vrijheid van een christenmens
.
Luthers voorwoord bij zijn vertaling van het Nieuwe Testament
.
Luthers befaamde voorwoord bij zijn vertaling van de romeinenbrief
.
Maarten Luther : Het onvoorwaardelijk Evangelie
.
Maarten Luther : Het boek Jona & preek over Joh. 3 vs 16
.
Enkele dingen uit het leven van Maarten Luther (n.a.v. W. Van ’t Spijker)
.
Maarten Luther : 10 preken over lijden en sterven van Jezus Christus
.
Maarten Luther : Poorten van het paradijs
.
Wandbord tot dagelijkse herinnering & Troostboekje
.
Maarten Luther : Verklaring van Psalm 90
.
Citaten uit Luthers werken : deel I & deel II & deel III & deel IV
.
Luther over de verhouding van Wet en Evangelie & Gal. 3 vers 21-25
Maarten Luthers’ verklaring over Galaten 3:1-5 “…wie heeft u betoverd?”
Luther over Gal. 2:16 “…de mens niet gerechtvaardigd uit de werken der wet”
Maarten Luther over Gal. 2:19 “Want ik ben door de wet der wet gestorven”
Maarten Luther over Gal. 2:20 “Ik ben met Christus gekruist, en ik leef….”
Maarten Luther over Gal. 2:21 “Ik doe de genade Gods te niet….”
Maarten Luther : “Laten wij er toch aan denken, dat alle gezag dat de Schrift aan de leraren (predikanten) toekent, volledig in de ambtsbediening van het Woord bestaat en begrensd is. Want Christus heeft deze volmacht en dit gezag niet aan de mensen gegeven, maar aan het Woord, waarvan Hij die mensen dienaren maakte. De dienaren van het Woord mogen alzo door dit Woord, tot uitdelers waarvan zij gesteld zijn, onbevreesd alles wagen. Dat zij alle macht, heerlijkheid en groten van de wereld er toe mogen dwingen, zich ootmoedig onder de majesteit van het Woord te stellen. Dat zij door dit Woord allen, de grootsten en de kleinsten, mogen bevelen. Dat zij de tempel van Christus mogen oprichten en de heerschappij van de satan mogen verbreken. Dat zij de lammeren mogen weiden en de wolven doden. Dat zij de leergierigen mogen onderwijzen en vermanen, de wederspannigen en afvalligen terugwinnen en overtuigen. Dat zij dit alles mogen doen, echter alleen door het Woord van God. Zouden zij zich toch ooit eens van dit Woord afkeren om eigen droombeelden te volgen, dan mogen zij zich niet meer als leraar (predikant) laten gelden. Zij zijn dan veeleer verscheurende wolven, die men moet wegjagen! Want Christus heeft ons bevolen naar niemand anders te horen dan naar hen die ons leren, wat met het Woord van God overeenstemt”.
.
Calvijn over de boetvaardigheid en de wedergeboorte & Catechismus
.
Calvijn over de rechtvaardiging door het geloof & Institutie
.
Belangrijke werken en leespreken van Johannes Calvijn : klik hier
.
Levensweg van Luthers vriend Phil. Melanchton & kleine professor
.
Confessie van Augsburg & Inleidend woord bij deze confessie
.
P. den Ouden : enkele dingen over de rijksdag te Augsburg
.
Leven en arbeid van Willem Farel in Frankrijk
.
Theodorus Beza, volgeling en opvolger van Johannes Calvijn
.
Bucer en Tremellius, theologen tijdens de reformatie
.
Pierre Viret, de vergeten reus van de reformatie & medestander Calvijn
.
Aonio Palerio : De weldaden van Christus de Gekruiste voor christenen
.
Petrus Datheen : Een christelijke samenspreking uit Gods Woord
Preken en lezingen over reformatie en kerkhervorming
Wet en Evangelie — uitleg Romeinen en Galatenbrief
Reformatie in Europa in vogelvlucht
- Achter veel tekeningen zit een verhaal, klik erop en lees verder
- Johannes Hus (1369 – 1415) was diepgaand beïnvloed door John Wyclif
- John Wycliffe (1330 – 1384) Engels kerkhervormer, professor in de theologie aan de universiteit van Oxford wilde hij de wijsbegeerte terugbrengen tot de Bijbel en de kerkvaders.
- Maarten Luther (1483 – 1546) Groot en zeer moedig Duits reformator. “De kerk valt of staat met het stuk van de rechtvaardiging door het geloof alleen, in Jezus Christus”
- De 95 stellingen werden in 1517 door Luther geformuleerd in een brief aan zijn bisschop en aartsbisschop als reactie op de aflaathandel van Johann Tetzel, een dominicaans priester.
- Luther verbrand de pauselijke banbul, samen met het pauselijk wetboek. (1520) Volgens Luther is dit wetboek het toonbeeld van tirannie.
- Rijksdag te Worms : “Hier sta ik, ik kan niet anders! Zo waarlijk helpe mij God almachtig!”
- Luther vertaald de Bijbel in de Duitse spreektaal op de Wartburg
- Lutherroos
- Luthers voorwoord bij de vertaling van de Romeinenbrief (1)
- Luthers voorwoord bij de vertaling van de Romeinenbrief (2)
- Luthers voorwoord bij de vertaling van de Romeinenbrief (3)
- Philippus Melanchthon (1497 – 1560) Duits hervormer, vriend en rechterhand van Luther. Hoogleraar aan de universiteit van Wittenberg
- Wapen van Melanchton
- Frederik III Van Saksen, bijgenaamd de wijze (1463 – 1525) Hij liet Luther na de rijksdag te Worms ontvoeren naar de Wartburcht. Mede dankzij zijn politiek kon de reformatie in Duitsland doorbreken
- Melanchton de dogmaticus en Luther de practicus. Luther had evenwel een vuriger en standvastiger karakter dan Melanchton
- Beproevingen : de reformatoren bidden om het behoud van Philippus Melanchton
- Johannes Eck, befaamd rooms theoloog. Vijandig en fel tegenstander van de reformatie tijdens de rijksdag te Augsburg
- Slot Coburg. Luthers verblijfplaats tijdens de rijksdag van Augsburg. Omdat Luther in de ban was vervloekt, en derhalve vogelvrij was verklaard, was het risico groot dat hij door de roomsen vermoord zou worden
- De Rijksdag van Augsburg werd in 1530 georganiseerd door Keizer Karel V, in de hoop te komen tot één christelijke waarheid door alle meningen aan te horen.
- Confessio Augustana. Deze belijdenis is trapsgewijs tot stand gekomen. Melanchton heeft lang gezocht naar een confessie waarin de behoudende roomsen zich ook konden vinden. Hierin was hij als bruggenbouwer voor vele Luthersen een ergernis.
- Landgraaf Phillip von Hessen (1504 – 1567) Tijdens de Rijksdag van Spiers van 1526, ageerde Filips tegen de aanduiding van Ferdinand van Habsburg als keizer en steunde hij openlijk het protestantisme.
- Rome vervloekt de leer der reformatie op het concillie van Trente, waarna ook de brandstapels worden opgericht
- Jacopo Sadoleto (1477 – 1547) Aan deze roomse kardinaal schreef Calvijn een hoogstbelangrijke brief, als zijnde een verweerschrift der reformatie tegen Rome
- Calvijn als leerling van het College Montaigu te Parijs (1525)
- Calvijn schrijft de christelijke Institutie. De eerste uitgave verscheen 1536, later verschenen aangepaste versies 1539, 1543, 1550, 1559. De eerste uigave was het meest Luthers gerelateerd.
- Velen stuurden hun zonen naar Geneve om door Calvijn en andere reformatoren onderwezen te worden
- Joh. Calvijn (1509 – 1564) De grote hervormer uit Geneve en Strasbourg
- Brief van Calvijn aan de Engelse koning Edward VI
- Calvijn op zijn sterfbed neemt afscheid van zijn vrienden
- Theodorus Beza (1519 – 1605) Frans / Zwitsers theoloog, opvolger van Calvijn
- Pierre Viret (1511 – 1571) Zwitsers hervormer te Lausanne
- Guilliaume Farel (1489 – 1565) Frans hervormer te Neuchatel, in Aigle en Montbeliard
- Martin Bucer (1491 – 1551) Duits hervormer in Strasbourg en de Elzas
- Huldrich Zwingli (1484 – 1531) hervormer in Zwitserland
- H. Bullinger (1504 – 1575) opvolger van Zwingli, te Zurich
- Michael Servet (1511 – 1553) Tegenstander van de Calvinistische leer, hij verachtte de leer der Goddelijke drieëenheid, en zag Jezus als een voorbeeldig mens en de Heilige Geest als een kracht.
- Hervormers van de 16e eeuw
- Aonio Paleario (1500 – 1570) hervormer in Italie
- De beeldenstorm in Europa
- Vele martelaren werden omwille van hun geloof in de nije leer der reformatie, levend verbrand of levend begraven
- Martelaren op aandrang van Rome onthoofd omwille van hun geloof in de nije leer
- Zacharias Ursinus (1534 – 1583) leerling van Philippus Melanchton te Wittenberg, en opsteller van de Heidelberger Catechismus
- De Heidelberger Catechismus is op verzoek van keurvorst Frederik III van de Palts geschreven, in de stille hoop de Lutheranen en de Calvinisten met elkaar te herenigen, hetgeen nooit is gebeurd
- Caspar Olevianus (1536 – 1587) Duits reformator, gestudeerd in Geneve en mede-opsteller van de Heidelberger Catechismus
- William Tyndale (1494 – 1536) Engels hervormer en Bijbelvertaler. Gewurgd en verbrand
- Hugh Latimer (1485 – 1555) Engels hervormer. Op de brandstapel levend verbrand
- John Hooper (1500 – 1555) Engels hervormer en grondlegger van het Puritanisme. Levend verbrand
- Nicholas Ridley (1500 – 1555) Engels hervormer, bisschop van London. Op de brandstapel levend verbrand
- Lotgevallen der protestanten in Engeland en Schotland
- Van 1643 tot 1649 werd in de Westminster Abbey te London de beroemde Synode van Westminster gehouden. De Geloofsbelijdenis van Westminster, de Grote en Kleine Catechismus kwamen er tot stand.
- Patrick Hamilton (1504 – 1528) hervormer in Schotland – gestudeerd onder Luther in Wittenberg. Levend verbrand
- George Wishart (1513 – 1546) Schots hervormer, vertaalde de geloofsbelijdenis van Geneve in het Engels. Levend verbrand
- John Knox (1505 – 1572) hervormer in Schotland, leerling van Wishart. Gestudeerd in Geneve, volgeling van Calvijn
- Mary Tudor (1542 – 1587) Queen of Scotland, bijgenaamd bloody Mary. Onder haar bloedig bewind zijn vele christenen omgekomen
- Gesprek van John Knox met Mary Tudor, Queen of Scotland
- Ondertekening van het National Covenant op 28 februari 1638 op het kerkhof van de Greyfiars Church in Edinburgh, Scotland
- De Heidelbergse Catechismus werd door de hervormer Petrus Datheen naar Nederland gebracht. Hij voegde hem toe aan zijn befaamde psalmbundel.
- Guido de Bres, samensteller van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, samen met dominee Peregin de la Grange in de gevangenis te Valenciennes
- Guido de Bres en Pérégrin de la Grange door de inquisitie opgehangen. Pérégrin vroeg de cipier een borstel om zijn kleding netjes te maken voor de Koninklijke bruiloft die aanstaande was.
- Hagepreken
- Chronologie
- Hagepreek bij Rijswijk
- Spotprent
- Sola fide, sola scriptura…
- Spotprent door Luther
- In memoriam
- Reformatie & Contra-reformatie
- Muur der Reformatoren – Geneve
- Joh. Bogerman (1576 – 1637) Bijbelvertaler en voorzitter van de Dordtse synode
- Dordtse Synode (1618 – 1619) Hier werd de kerkstrijd beslecht in het leerverschil tussen de remonstranten en de contra-remonstranten
- Franciscus Gomarus. Theoloog aan de Leidse Universiteit, en strijder tegen de leer van zijn collega Arminius
- Willem van Oranje steunde het werk van de hervormer Petrus Datheen
- Stamboom der Reformatie
- Prins Maurits koos de zijde van Contra Remomstranten
DE POORTEN VAN HET PARADIJS
Luthers niet gedateerde belevenis in de torenkamer van het Augustijnenklooster in Wittenberg (voor 1517)
“Ik kon de rechtvaardige, de zondaar straffende God niet liefhebben, integendeel, ik haatte Hem zelfs. Ondanks dat ik als monnik onberispelijk leefde, voelde ik mijzelf toch een zondaar voor God en werd erg gekweld door mijn geweten. Ik durfde niet te hopen dat ik door mijn voldoening aan God, Hem op enige wijze zou kunnen verzoenen. En hoewel ik niet openlijk in lastering tegen God uitbarstte, morde ik toch inwendig ontzaglijk tegen Hem. Alsof het nog niet genoeg zou zijn dat God, die geplaagde, met alle soorten van ongeluk beladen, door de erfzonde en de wet der Tien Geboden eeuwig verloren zondaar, nu ook nog door het evangelie ellende op ellende zou vermeerderen, en met Zijn gerechtigheid en Zijn toorn moest bedreigen.
Zo woedde ik wild met een verward geweten. Evenwel klopte ik als een wanhopige bij Paulus aan om deze plaats [uit de brief aan de Romeinen] te verstaan. Ik had een brandende dorst om te weten wat Paulus bedoelde. Toen heeft God Zich over mij ontfermd! Dag en nacht was ik diep in gedachten verzonken, totdat ik eindelijk acht gaf op het tekstverband van de woorden: ‘Want daarin wordt de gerechtigheid die voor God geldt, geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven staat: “De rechtvaardige zal door zijn geloof leven (vgl. Romeinen 1:17).”’ Toen begon ik de gerechtigheid Gods te verstaan, als zulk één waardoor de rechtvaardige door de gave Gods leeft, namelijk uit het geloof. Ik begon nu te zien dat dit de bedoeling is: door het evangelie wordt de gerechtigheid Gods geopenbaard, namelijk de passieve [gerechtigheid], door welke de barmhartige God ons door het geloof rechtvaardigt. Zoals geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal door zijn geloof leven (vgl. Romeinen 1:17).’
Toen voelde ik mijzelf als geheel en al opnieuw geboren, en door open poorten trad ik het paradijs zelf binnen. Toen kreeg ik een geheel ander gezicht op de hele Bijbel. Ik ging de Schrift, voor zover ik die in gedachten kon krijgen, door en vond ook bij andere woorden hetzelfde. Bijvoorbeeld: werk van God, betekent: dat werk dat God in ons werkt; kracht van God, – door welke Hij ons kracht geeft, wijsheid Gods, – door welke Hij ons wijs maakt. Datzelfde geldt voor: Gods sterkte, Gods heil, Gods eer. Met evenzo grote haat waarmee ik eerst het woord ‘Gods gerechtigheid’ gehaat had, met evenzo grote liefde verhoogde ik nu datzelfde woord als het allerliefste dat ik had. Op die manier is deze plaats van Paulus voor mij werkelijk de ‘poort van het paradijs’ geworden.”
MAARTEN LUTHER // WA 54, 179-187