DJK - inleidend woord: Na het boek van dominee A. Kort te hebben bestreden, de inkt is nog maar net opgedroogd, doen zij vervolgens hun uiterste best om de ontstane schade en gaten in hun (weerlegde) kerkleer te repareren en dichten. Nu is het dan tijd geworden om hun kerkleer eens vanuit de these te benaderen, wellicht uit vrees dat hun kerken leeglopen en leraren vervolgens brodeloos gesteld zullen worden. Hiervoor misbruiken zij echter de leer van achtenswaardige oudvaders. Dominee J.M.D. de Heer uit Middelbrug heeft de standenleer voor zijn rekening genomen, en dominee J.J. Van Eckeveld uit Zeist nam het onderwerp over geloofszekerheid voor zijn rekening. De manier hoe zij dit doen kunt u het beste vergelijken door bij wijze van spreken een heldere nachtegaal als een valse kraai te laten zingen. Ze zetten voorname achtenswaardige oudvaders voor de zinkende strontschuit van hun on-Bijbelse kerkleer die zij met man en macht drijvende zoeken te houden. Wat bedoel ik hiermee? U kunt zich vast nog wel herinneren dat ik menigmaal de aandacht vroeg voor het onderscheid tussen de zekerheid van het hart en de volle verzekerdheid des verstands, waar ook de apostel van spreekt. Met het hart gelooft men tot rechtvaardigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid, maar wanneer een verloste zondaar zijn zinnen enigszins heeft mogen oefenen, Hebr. 5:12-14, 2 Petrus 1:5-12, dan begint hij verstandelijk ook te verstaan hetgeen hij eerder met zijn hart mocht geloven. Eerst kende hij alleen de zaken van de woorden, maar nu begint hij zich ook te oefenen in de woorden van de zaken. Gaat het ontstoken geloof in het hart dan buiten het verstand om? Nee beslist niet, want die verloste zondaar weet in Wien hij gelooft heeft, hoe de vloek der wet van hem week, en hoe de liefde Christi werd ingestort, en hoe er een vrederijk in zijn hart overbleef, en hoe hij vrede kreeg met God en zijn naasten, maar het wonder van genade is vaak te groot om dit verstandelijk te kunnen bewonderen....laat staan dit op een zakelijk wijze te kunnen verklaren. Dit nu is de inhoud van HC zondag 7, ook wel het wezen des geloofs genoemd, wanneer hij hierna vanuit het Woord door de Heilige Geest nader onderwezen is geworden, wordt in HC zondag 23 de vraag gesteld welke baten dit geloof in Jezus Christus opgeleverd hebben, ook wel het welwezen des geloofs genoemd.
Maar waar gaan de wegen bij de oudvaders en de kerkleer van de Ger Gem nu wezenlijk uiteen? Namelijk, daar waar de oudvaders eendrachtig leerden dat het ware geschonken geloof weet in WIEN hij geloofd en omhelst, daar loochent de kerkleer van de Ger Gem de Persoonskennis en omhelzing van Christus in dit geschonken geloof. Lees hier:
Ds. G.H. Kersten over de (valse) wedergeboorte
“Die wedergeborene, die Christus ingelijfde, kent zich zo gans ellendig; het zielsproces hier doorleefd is zoo anders dan wat de historieel gelovige beredeneert. De levendgemaakte klaagt over zijn zonden; weent over zijn ongeluk; gelooft, hoopt en vreest; ziet zich zonder God en Christus in de wereld en vreest niet anders dan een eeuwig verloren gaan. Hij roept om genade en werkt tegelijk om zalig te worden buiten Christus om. Hij geraakt van de zaligheid steeds verder af, naarmate hij zijn ellende klaarder ziet; en hij weet niet van de Zaligmaker, al geniet hij Diens weldaden.” (Uit: De Heidelbergse Catechismus in 52 predicaties, verhandeling HC zondag 19 – pag. 326-327)
Deze omschreven eerste overtuigingen (gewerkt door de Noorderwind des Geestes) waren volgens ds. G.H. Kersten vrucht van het begin van het ware geloof in Jezus Christus geplant in het hart van de overtuigde zondaar, gewerkt door de Geest van Christus. De Noorderwind tot ontdekking was bij hem dus wezenlijk hetzelfde als de Zuiderwind des Geestes tot bedekking. Ofwel, het geloof in de wet tot veroordeling en doding was bij hem hetzelfde als het geloof in het evangelie tot bedekking en leven. Zie daar de eerste vermenging van wet en evangelie. Kort samengevat zou je hieruit ook kunnen opmaken dat een verkoren zondaar hierdoor alrede was opgestaan ten leve, alvorens hij een kruisdood met Christus gestorven was, vergelijk Gal. 2:19-20, en Rom. 6:3-7. Om onduidelijkheid in de gebruikte terminologie te voorkomen, wil ik hierbij benadrukken dat bij ds. G.H. Kersten het wezen des geloofs en welwezen des geloofs beslist niet hetzelfde was als hetgeen ik eerder hierover schreef. Bij Kersten was het wezen des geloofs dus de overtuiging en ontdekking van zonden door de wet zonder Christuskennis, en het welwezen des geloofs was de vergeving der zonden. Om deze valse kerkleer, die strijdig is met de rechtvaardigingsleer der apostelen, en indruist met de uitleg van de opstellers van de HC, te kunnen staven en hard te kunnen maken hebben zij aanvankelijk de theologie van Alexander Comrie misbruikt, met zijn gedachten over de habitus en actus des geloofs, nu volgen nog meer achtenswaardige oudvaders. Dat Comrie met zijn filosofie omtrent de habitus en actus des geloofs de zekerheid van het hart en de zekerheid des verstands bedoeld kon hebben, hetgeen vele malen aannemelijker is, ook gezien het dispuut tussen oudvaders dat toen speelde omtrent het wezen en welwezen des geloofs, is op roekeloze wijze aan voorbij gegaan. Kersten en zijn volgelingen hadden kennelijk een soort van kerkelijk icoon nodig om hun on-Bijbelse dogma's te kunnen handhaven. Heeft Comrie dan niet teveel gefilosofeerd met zijn embryogedachten? Zeker waar, maar het gaat er nu om wat hij in zijn tijd aangaande het wezen en welwezen des geloofs bedoelde te verduidelijken. Was Kersten dan geen man met genade, had hij dan geen omgang met Gods volk? Hoewel ik hem niet heb gekend wil ik dat best geloven, maar zijn kerkleer heeft wezenlijk weinig of niets te maken met de rechtvaardigingsleer der apostelen. We kunnen speculeren hoe hij tot deze gedachtenspinsels kwam, maar daar schieten we weinig mee op. Het is gewoon beter te constateren wat hij en zijn volgelingen in zijn lijn beweren en te onderzoeken of dit strijdig is met Gods Woord gelijk destijds de edele Bereers deden.
Om het compleet te houden volgen de ontbrekende nummers van de Saambinder van begin januari 2014 hopelijk nog. Over de reden waarom ik niet geloof dat Comrie hiervoor gebruikt kan worden, schreef ik eerder, lees hier:
viewtopic.php?p=3098#p3098 Uit Saambinder 23/01/2014:
http://preken.dewoesteweg.nl/bestanden/ ... -01-23.pdfDJK - commentaar:
DJK - commentaar: