Beste Joost,
Uit uw een na laatste zin leid ik af dat u niet helemaal volledig kon zijn in het reageren op mijn vorige posting. Dat geeft natuurlijk ook niets, u zult, net als ik, wel meer te doen hebben dan de tijd op dit forum door te brengen. Juist omdat u zelf kenbaar maakt niet volledig te zijn geweest, wacht ik uw bijdrage na het weekend welwillend af. Ondertussen plaats ik een aantal kritische opmerkingen bij uw bijdrage.
1.) Toen ik u in mijn vorige bijdrage vroeg om uw stelling nader toe te lichten, hoopte ik dat e.e.a. zou worden verhelderd. Uw toelichting zoals hierboven weergegeven, doet mij echter de wenkbrauwen nog sterker fronsen. Wijkt de zuivere reformatorische leer (die toch gegrond is op en uitgaat van de Schrift en derhalve van de leer van de apostelen die namelijk in de Schrift vervat is) soms af van de leer van de apostelen? Is er dan een verschil tussen de zuivere reformatorische leer en die van de apostelen? Het moet toch niet gekker worden! Hoe kunnen predikers die de zuivere reformatorische leer, zoals u zelf aangeeft, “van harte” onderschrijven en belijden, desondanks niet toekomen aan de leer van de apostelen? Dat is wel heel erg vreemd! Of is de reformatorische leer toch niet zo zuiver?
2.) A. Ik suggereer geenszins om niet scherp te zijn in het beoordelen. U heeft het inderdaad mis! Scherp zijn in het (be)oordelen kan nimmer doel op zich zijn. Ik pleit er daarentegen juist voor om genuanceerd en eerlijk te oordelen. Dit topic start met slechts twee zinnen (uit een hele preek!) die vervolgens door u op de ‘fileertafel’ worden ontleed, geanalyseerd en becommentarieerd. Met de tweede zin bent u het bovendien nog eens, waardoor de preek op basis van slechts een enkele zin wordt afgeserveerd. Ik vraag mij werkelijk af of de bewuste preek en/of spreker daarmee recht wordt gedaan.
B. Het zal niet zo heel erg moeilijk zijn om in uw (en mijn) bijdragen op dit forum twee zinnen te vinden die wat ‘ongelukkig’ zijn geformuleerd en mogelijk zelfs taal-, schrijf- en spelfouten bevatten. Als ik een topic zou starten waarin ik vraag om (slechts) daarop te reageren, maak ik me sterk dat u zich (terecht) onheus bejegend zou voelen.
C. In een eerdere bijdrage schreef ik al dat het onbegonnen was om de 'gewraakte' passages uit een niet zelf gehoorde preek van commentaar te voorzien. Dat ik zelf niet “scherp was in het beoordelen van het gesprokene” is daarom veeleer verstandig en eerlijk.
3.) A. Ik ontmoet gelukkig ook mensen die weten wat er in hun leven is gebeurd en blijmoedig vertellen juist gesterkt te zijn door de prediking. Ik hoop dat u dezulken ook ontmoet!
B. Wie onder het juk van de godsdienst gebukt gaat, is inderdaad te beklagen. Overigens, godsdienstige jukken worden zowel bij lichtzinnigen als rechtzinnigen opgelegd, bij zowel kerkgangers als thuislezers! De Heere beware ons voor godsdienst en vervulle ons met Godsvreze!
C. Laten we ook een beetje gematigd zijn in het gebruik van heel grote woorden als zouden "massa's mensen" (opzettelijk?) "bedrogen" worden. Ik geef toe, in menige preek worden zaken soms ongelukkig geformuleerd. Maar of (massa's) mensen daarmee bedrogen worden? En of zij daarom verloren gaan? Een mens gaat natuurlijk niet verloren omdat hij/zij bijvoorbeeld in een Hervormde of Gereformeerde Gemeente, Christelijke Gereformeerde Kerk (of in welk ander kerkgenootschap dan ook) heeft gekerkt en daar "bedrogen" zou zijn, maar alleen om eigen schuld! Een mens gaat verloren vanwege zijn of haar ongeloof en het (daarom) niet acht geven op Gods eis van geloof en bekering! Om niets anders!
Daarbij wijs ik er nog op dat "bedrog" altijd opzettelijk gebeurt. Iemand die zich aan bedrog schuldig maakt, doet dat toch niet per ongeluk? Durft u te beweren dat predikanten in de gereformeerde gezindte tijdens de erediensten de zaak bewust "flessen?" Kom op, zeg!
D. Het is mij n.a.v. uw bijdrage overigens ook niet helemaal duidelijk geworden waar (volgens u) de kennis van "Wet en Evangelie" uit voort komt en hoe die kennis gewerkt wordt. Begrijp ik u goed: uit de bevinding? Ik vind de passage waarin u daarover e.e.a. schrijft nogal vaag.
4.) A. Zelfs in de tijd van de Bijbel al was er van alles mis in de kerk en niet minder met haar predikers. Wat dat betreft is er echt niets nieuws onder de zon. In het Oude Testament zullen ware profeten en oprechte gelovigen stellig met 'gekromde tenen' (bij wijze van spreken) naar de tempel zijn opgegaan. Welk een verschrikkelijke toestanden speelden er bijvoorbeeld in de tempel ten tijde van Ezechiel? En in het Nieuwe Testament had niemand minder dan de Heere Jezus Zelf ook geducht te maken met vijandschap van de ‘leidslieden’ jegens Hem en de daaruit voortkomende twistgesprekken met de farizeeën. Toch bleef Hij opgaan naar de synagoge(n) en tempel. Nergens in de Schrift lezen we voorschriften om niet meer ter kerke te gaan en de 'onderlinge bijeenkomsten' te verzuimen, integendeel! Dat zou ons toch wat te zeggen moeten hebben?
Ondanks dat er in het kerkelijk leven in ons vaderland van alles aan de hand is (verschrikkelijke verdeeldheid, kerkverlating, vervlakking, materialisme en zo kan ik nog wel even doorgaan) is er tegelijkertijd ontzettend veel waarvoor de Heere wel heel hartelijk gedankt mag worden! Beseft eenieder dat wel? Is momenteel elders in de wereld het kerkelijk leven werkelijk zoveel beter dan in ons land? Waar ter wereld is er zoveel door God aan mensen gegeven als het (om maar eens iets te noemen) om de belijdenis der kerk gaat, als in ons land? Laten we alles wat de Heere ons in Nederland gaf en nog steeds liet maar niet te snel veronachtzamen. Dat zou ‘zomaar’ vermetel kunnen zijn!
B. Het is voor ons mensen Gods ‘gewone’ weg om in de kerkelijke gemeente waarin Hij ons bracht “vlijtig voort te gaan in het waarnemen van de middelen”, zoals de Dordtse vaderen dat noemen. In die weg mogen we de meeste zegen verwachten, in de goede betekenis van dat woord. Wie hiervan afwijkt, zou zich op z’n minst achter het oor moeten krabben!
Wie bepaalt overigens welk geestelijk medicijn (en voedsel) voor ons het beste is (zijn)? Wijzelf?
C. Wie echt honger heeft, struint zelfs vuilnisbakken en –belten af op zoek naar iets eetbaars. Die haalt niet zo snel z’n neus op als iets niet zo geurig ruikt en/of er niet zo smakelijk uitziet! Ik betwijfel zeer ernstig of het niet ter kerke ‘kunnen’ gaan (niet voor niets vroeg ik aan wie/wat dat het meeste ligt!), de hoogste vorm is van een bloeiend en gezond geestelijk leven!
CH
_________________ "Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden." (Luk. 9 : 56a)
|