Graag breng ik het volgende in op dit forum:
Kwalificaties zijn geen argumenten! Allereerst wil ik opmerken dat ik mij verbaas over de woordkeuze en bejegingen die op dit forum worden gebruikt. Helaas wordt de discussie over zo’n teer en heilig onderwerp hierdoor niet respectvol gevoerd voor welke partij dan ook.! Ook de heer Kleen moet zijn toon matigen en zichzelf afvragen of hij deze wijze van kwalificeren kan verantwoorden!
Wat mij daarnaast opvalt is dat de discussie niet altijd zuiver gevoerd wordt. Over een weer worden vele kwalificaties gebruikt. Helaas ook door Ds. Kort en Ds. Roos. Ds. Roos gaat helaas mee in het kwalificeren van de stellingnemers. Ook door hem wordt het meningsverschil niet zuiver en recht van argumenten voorzien.
Visie met oude papieren! De visie die Ds. Kort verwoordt heeft volgens mij oude papieren en is niet nieuw. Ik heb twee puriteinen er op nageslagen en wil deze graag in dit forum inbrengen.
Thomas Boston, De noodzakelijkheid van de bekering, blz. 37: “Wij mogen daaruit niet afleiden dat de bekering aan het geloof voorafgaat, net zomin als wij uit Hebreën 12:14 mogen afleiden dat de heiligmaking aan het geloof voorafgaat. Bekering is het doel en geloof is het middel tot dat doel” Het middel is in de praktijk het eerste.
Nb. Dit boek is vertaald door M. Krijgsman, tegenwoordig Ds. M. Krijgsman!
MacCheyne, De bron van zaligheid, blz 362-364. In de toepassing gaat over de “middelstaat”, zoals door Ds. Roos “aangetoond”. MacCheyne benoemt en spreekt drie klassen van mensen aan: 1) De niet ontwaakten, 2) De ontwaakten (middelstaat?) 3) Hen die in Christus gekomen zijn. Tot de ontwaakten zegt MacCheyne ondermeer: Het kan zijn dat God, uit vrije onferming, de bekommering in uw hart heeft verwekt; maar gij zijn nog niet behouden!.
Mijn conclusie is dan ook dat Engelse oudvaders de visie van o.a. Ds. Kort al jaren geleden goed uitgewerkt hebben. Beide oude schrijvers zijn breed geaccepteerd. Zijn en worden ze (nog) niet goed gelezen binnen de gereformeerde gemeenten?
|