Uit een lezing van wijlen ds. D. Chr. Overduin uit Hilversum:
'Waarom is het hart van de reformatie in vele kringen verlamd? Waarom wordt er een karikatuur van gemaakt? Waarom gaat men er van uit dat slechts een enkeling van Gods volk gerechtvaardigd wordt, en dat de meesten sterven in de roeping? Is het omdat de prediking niet doortrokken is van het wonder: tegelijk goddeloze…en...heilige…simul iustus et peccator…?
De KLEMTOON is VERLEGD naar de mens, de gerechtvaardigde of niet gerechtvaardigde mens. Laten we toch bedenken dat het een VREEMDE gerechtigheid is die door het geloof wordt omhelsd. Ik heb eens tegen iemand gezegd: Denk toch niet dat God jou rechtvaardigt; schei er toch mee uit. God vervloekt jou en mij. Dat is het enige, wat er voor ons over is. Dit is wel een beetje eenzijdig gezegd. God rechtvaardigt goddelozen…. maar toch... Christus is gerechtvaardigd naar of in de Geest (1 Tim. 3:16). Wij zijn alleen gerechtvaardigd in Gods Zoon. Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven. Hij is ons van God geschonken tot rechtvaardigheid. Dan bloeit, in de toepassing van het heil, op de puinhopen van onze waarneming, dat wonderlijk geloof, die hoop, die liefde, die stamelen: Dierbare Koning, U bent alleen alle liefde waardig. Dat worstelt ook door alles heen tot het “Abba, Vader”. Dat staat tegenover zonde, dood, vloek en verderf. Dat vindt geen aanknopingspunt, niet het minste, in zichzelf, om te zeggen: Ha, ik weet, in beginsel ben ik bekeerd en behouden. Nee, dat kan alleen maar rusten in en op het werk van Christus. Het geloof ziet op Christus. Daarom: Laat varen het systeem van schakels in het uit elkaar plukken van de keten.
Het geloof is vertrouwend van aard. Er was een man. die altijd sprak over z’n zonden… Altijd klonk het op ieder gezelschap : O, mijn zonden. Tenslotte zei iemand: mensen, die man heeft het altijd over zijn zonden, maar hebben jullie al eens gehoord dat ze vergeven zijn? Toen was de aardigheid van dat praten er af. De Heilige Geest overtuigt van zonde, omdat we In Jezus niet geloven. Die gelooft is heilig, rechtvaardig en goed.'
|