Beste JVC.
Over uw vraag:
“ Klopt dit formulier niet?
Of spreekt men hier binnen dit formulier in geheel andere context, dus uitgaande van de zuigelingen der ware gelovigen?”
Over het kloppen van het formulier later.
maar m.b.t. de zuigelingen van ware gelovigen, vraag: als deze kinderen krijgen wat dan ?
Nu ja, al zijn deze van gelovige ouders als kind gedoopt en ouders geworden en niet wedergeboren, volgens het formulier zijn het verbondskinderen,
Dus dan komt de vraag: mogen verbondskinderen die ouders geworden zijn,hoewel ongelovig maar trouw ter kerk gaan etc. , hun kinderen niet laten dopen?
Weer gaat natuurlijk vlees gespaard worden.
Niemand word nu toch op grond van ongeloof t.o.v. het gehoorde evangelie daardoor als groter zondaar geacht dan die van Sodom en Gomora in onze gereformeerde kerken ?
Jezus deed dat wel (Luk 10:12) doch de gereformeerde Christelijk tucht wordt niet op ongeloof ,oftewel God! voor een leugenaar …houden..(1 Joh 5:10) toegepast.
Het " God voor een leugenaar houden door ongeloof" is een gelegaliseerde Godslastering binnen die zich de Gemeenten Gods noemen (1 Kor 1:2)
Maar als iemand ergens inbreekt of overspel pleegt, dan gonst de kerk, en word zo´n iemand nagewezen.
Het Woord maakt dus geen scheiding tussen die verantwoording afleggen van de hoop die in hen is zoals Filippus het vroeg aan de Kamerling, en Jezus aan Petrus.
Immers het geloof is een Gave Gods, en dat is waar. maar geen waarheid voor de ongelovige...en daarom moet hij van deze uitspraak afblijven wat echter vaak aangevat wordt om achter te schuilen in een soort slachtofferrol, immers genade is voor zondaren, en zondaren zijn daders die of smeken om genade, of trots genade verwerpen.
Want staan we op de grondslag van Gods Woord de grondslag van Gods Woord, als we Hem, “het vleesgeworden Woord’’, niet ontvangen, maar als een leugen van God achten?
1 Joh 5:10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven;
die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
Het Woord is nooit gegeven om de gave van ”Bijbels” genormeerd ongeloof daardoor te ontvangen, en daar lijkt het soms veel op.
Paulus wijst een andere oorzaak van ongeloof aan:
2 Korinthe 4:3-4 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen, die verloren gaan; In
dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.Zeker als we met de inhoudt van bijv. Rom 2:25 en Gal 3:29 bekent zijn gaan we nog eens nadenken over het kinderdoopsformulier, ongeacht of juist geacht het feit dat tegenwoordige en vroegere geleerden zich vergissen, (bestudeer minutieus bijv. Art 5 en 7 en het 2e deel van art 29 van de Nederlandse geloofsbelijdenis, dat is een goed middel om los te komen van het mensen achten, niet om te ver-achten, nee want als het goed is werkt God door Woord en Geest en deze door middel van daartoe geroepen mensen zoals Paulus aan die van Berea, doch :
• Jesaja 48:11 Om Mijnentwil, om Mijnentwil zal Ik het doen, want hoe zou Hij ontheiligd worden? en Ik zal Mijn eer aan geen ander geven.
Wist u dat als Art 5 en 7 in de NL geloofsbelijdenis er niet hadden ingestaan, en als we dan zonder deze 3 artikelen de 3 formulieren van enigheid zouden ondertekenen, we dan net zo Rooms van geest zouden zijn als de Roomsen? Alleen op grond van, dat art 5 en 7 ook ondertekend mogen worden, daar deze artikelen het grote verschil tussen een ware Christelijke geloofsbelijdenis in al zijn onvolmaaktheid, en een Roomse doen zijn
Een Rooms artikel , opgesteld tijdens het Concilie van Trente luidt over deze zaak immers zo:
INIUNCTUM NOBIS De geloofsbelijdenis van Trente
Paus Pius IV - 13 november 1564
DS 995 / DH 1863
De apostolische en kerkelijke overleveringen en de overige gebruiken en verordeningen van de Kerk aanvaard ik op standvastige wijze en zal ik omhelzen.
Zo ook aanvaard ik de Heilige Schrift volgens de uitleg, welke gehouden werd en gehouden wordt door de Heilige Moederkerk, aan wie de opgave toekomt over de ware uitleg en interpretatie van de heilige Schriften te oordelen en ik zal ze nooit anders opvatten en uitleggen als in unanieme overeenstemming met de Vaders.
DS 1000 / DH 1869
Vervolgens erken ik zonder twijfel en belijd ik al het overige dat door de heilige canones en Oecumenische Concilies en vooral wat door het hoogheilig Concilie van Trente is overgeleverd, gedefinieerd en verklaard werd (vooral alles wat betrekking heeft op het primaat en het onfeilbaar leerambt van de roomse bisschop)
En alles wat aan dit alles tegengesteld is, zoals alle ketterijen die door de Kerk veroordeeld, verworpen en met de banvloek geslagen zijn,veroordeel, verwerp ik en sla ik eveneens met de banvloek.
bron: http://www.rkdocumenten.nl/ vergelijk dit met art 7 NGB
De doop i.p.v. de besnijdenis
De doop is niet in plaats van de besnijdenis gekomen, maar Christus is de besnijdenis:
• Kol2:11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
Maar als Christus niet geloofd wordt ? …..hoe zijn we in het verbond? er staat geschreven:
Gal 3:29 En
indien gij van Christus zijt,
zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
En zolang als geen geloof in het hart door Genade gewerkt is, wat zal een mens geven om een besnijdenis, verbond, dan alleen om door de werken, zijn geboren natuurstaat gerechtvaardigd te worden, of ergens bij een kerk te horen zonder bij het Hoofd Christus te horen ?
De Farizeeën zochten vele tot Proselieten/Jodengenoten te maken , dat is heidenen besnijden en onder de woorden des verbonds (de wet, Deut 29:1) brengen.
Naomi stuurde daarentegen Ruth weg…, Ruth de Moabitische werd niet via de eis der wet in het verbonds Israël ingelijfd….maar gerechtvaardigd door het geloof
• Matthéüs 23:15 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij omreist zee en land, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der helle, tweemaal meer dan gij zijt….
Nu, omdat geen vlees zal roemen voor Hem, maar wij in Hem mogen roemen, is het zo dat al zijn onze ouders gelovigen, wij toch zelf wedergeboren moeten worden , onze ouders hebben alleen uit kracht van hun natuurstaat ons geboren doen worden (uit de wil des mans zegt de Bijbel)
de Gelovige Abraham baarde op deze manier Ismaël, o ja hij werd besneden, maar hij was niet besneden zoals God het bedoelde, de besnijdenis had betrekking op de rechtvaardigheid. En die lag niet in de kracht der natuur dan alleen Het de Beloofde Zaad ,
• Rom 9:7-8 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
• Galaten 3:16 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.
Abrahams natuurlijk vlees (ondanks alle beloften) gaf geen verbond houdend nageslacht voort..maar juist daarvoor waren de Genadige verbondgebeloften..opdat zij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden door de beloofde volmaakte Man met een hoofdletter,Gods Zoon die de Wet volmaakt heeft gehouden, en de straf over de Zonden heeft weggedragen (Jes 53)
• Hebreën 8:7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
• Hebreën 8:9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
Nu is het zo dat Paulus aan die het Evangelie geloven verbiedt om zich te laten besnijden
Aan ongelovige t.o.v. het gehoorde Evangelie heeft hij geen andere boodschap dan Maranatha, en dat ze de leugen hebben aangenomen ( 2 Thess 2:11), en geeft juist opdracht om te bidden daarvan verlost te worden in de Gemeente:
• 2 Thessalonicensen 3:2 En opdat wij mogen verlost worden van de ongeschikte en boze mensen;
want het geloof is niet aller.Nogmaals, wat is dan i.p.v. de besnijdenis, en de woorden des verbonds gekomen ?
Zegt Johannes niet en het Woord is vlees geworden ? de eis is niet meer dat Woord des verbonds in ons rust en gedaan word, omdat het in Hem rust, en ons toegerekend word door het geloof, de Vloek door Hem de Christus der Schriften is weggedragen aan het vloekhout., toch is het GenadeWoord wat tot ons komt geen vrijblijvender zaak omdat we niet onder de wet zijn..., want door Het Woord worden we geheiligd 1 Tim 4:5, en het geloof is door het gehoor van het Woord Gods (Rom 10:17)
Hebreën 10:Hebreën 10:28-29 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Daarom is het Sodom en Gomorra in de dag des oordeels verdraaglijker als die het Evangeliewoord gehoord hebben.
Ps 40:
4 Brandofferen, noch offer voor de schuld,
Voldeden aan Uw eis noch eer;
Toen zeid' Ik: Zie, Ik kom, o HEER'!
De rol des boeks is met mijn naam vervuld.
Mijn ziel, U opgedragen,
Wil U alleen behagen;
Mijn liefd' en ijver brandt;
Ik draag Uw heil'ge wet,
Die Gij den sterv'ling zet,
In 't binnenst' ingewand."
5 Uw heilleer wordt door mij alom verbreid;
'k Bedwing mijn tong en lippen niet;
Gij weet het, HEER', Die alles ziet;
Mijn hart verbergt nooit Uw gerechtigheid;
Uw waarheid doe ik horen;
Uw heil, den mens beschoren,
Vloeit daag'lijks uit mijn mond;
Uw gunst, Uw trouw, Uw woord
En Godsgeheimen, hoort
Uw talrijk volk in 't rond.
Nu, wie zijn dan degene die deel hebben aan Dat verbond van Het Vleesgeworden Woord ?
De besnedenen in het omhelzen en doen van de woorden des verbonds ? want dat is de eis van de besnijdenis! want het besneden zijn is het zegel der gerechtigheid dragen, en die gerechtigheid wordt geist, door de wet, of door het geloof in het beloofde Zaad toegerekend:
Deuteronomium 27:26 Vervloekt zij, die de woorden dezer wet niet zal bevestigen, doende dezelve! En al het volk zal zeggen: Amen.
Vergelijk met Rom 2:25…dit geeft u antwoord of u in het besnijdenisverbond bent, of uitgevallen?
Rom 2:25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt,
zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.Nee uitgevallen bent er niet uit, u bent wel gevallen in Adam, maar niet uit het verbond met Abraham, als natuurlijke en besneden Israelietische tak door ongeloof t.a.v. de vervulde belofte van dat verbond.
Rom11:20-21 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.
Wij loven Hem met Zijn volk:
Rom 15:10-13 En wederom zegt Hij: Weest vrolijk,
gij heidenen met Zijn volk! En wederom: Looft den Heere, al gij heidenen, en prijst Hem, al gij volken!
En wederom zegt Jesaja: Er zal zijn de wortel van Jessai, en Die opstaat, om over de heidenen te gebieden;
op Hem zullen de heidenen hopen.
De God nu der hoop vervulle ulieden met alle blijdschap en vrede in het geloven, opdat gij overvloedig moogt zijn in de hoop,
door de kracht des Heiligen Geestes.
Abraham was besneden, want hij geloofde,en het is geen voorhuid bij hem voor het oog van God geworden op grond Rom 2:25 het zegel eiste rechtvaardigheid, van al degene die dit zegel kregen vanwege het verbond der belofte der rechtvaardigheid, en Abraham was gerechtvaardigd door toerekening (Rom 4), zonder toerekening werd het wel geëist van die besneden waren, daarom waren ze onder de wet( de woorden des verbonds Deut 29..die woorden wezen naar Zijn rechtvaardigheid..die Israel wel zocht maar als uit de werken, maar Hij zou vervullen)
• Romeinen 9:31-32 Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;
Laten wie niet denken dat alle besneden verbondskinderen waren , want zonder rechtvaardigheid door toerekening, wat alleen door het geloof geschiedt (Rom 4: 4-4), (niet alles is Israël wat Israël genaamd wordt) toch moesten zij besneden zijn, want …ze waren onder de wet, die de eis der volmaakte rechtvaardigheid eiste en voorstelde..tot op Het Lam
Gal 3:16 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.
Paulus heeft nooit geleerd dat de heidenen zich moesten laten besnijden, dat was immers gelijk aan het zich onder de wet brengen:
Gal 5:3-5 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden,
dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen. Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.
Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.In het doopsformulier staat een tekst dat Christelijke ouders hun kinderen tot Christus brachten…dat is voor ons dat ze hun kinderen tot het geloof in Christus brachten.. want ik weet na Zijn Hemelvaart geen andere Middel dan om het voorbeeld van deze moeders op te volgen.
Tot Christus brengen is ..niet onder de eis van het besnijdenisverbond brengen, doe en gij zult leven, de Joden doen dat meestal nog wel ja
• Galaten 5:4 Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.
Maar de Oma en moeder van Timotheus gedaan hebben nl onderwezen uit de Schriften, zoals Paulus ook deed, is de bediening des Geestes:
• Handelingen 28:23 En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen tot hem in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde,
en poogde hen te bewegen tot het geloof in Jezus, beide uit de wet van Mozes en de profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe.
• 2 Corinthe 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes;
want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
• Galaten 3:2 Dit alleen wil ik van u leren:
hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?De wet wees heen naar Christus in de afschaduwende offeranden, wij hoeven niet ritueel onder de wet gebracht te worden, om te verstaan dat wij verbondsbrekers en overtreders, ja vijanden Gods zijn, indien het zien op de meerdere verhoogde koperen slang , het vleesgeworden Woord het ons niet leert, zullen de woorden des verbonds (de wet) het ons zeker nooit leren, integendeel als het kruis van Christus ons vlees niet doet kruisigen, zullen de Woorden der wet ons alleen verharden:
• 2 Corinthe 3:14 Maar hun zinnen zijn
verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments,
zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt.Deze wet en besnijdenis heeft Christus voor ons gehouden, Zijn bloed verzoend nu vijanden met God, omdat Hij , Gods Zoon in Zijn vlees, de zonden aan het kruis heeft weggedragen, de grote vraag is, gelooft gij dat Jezus is de beloofde Messias.
Niet of we gedoopt zijn , of in het verbond zijt, want buiten het geloof in Christus zouden we uit het verbond allang gevallen zijn, nl.: die besneden zijn naar het vlees (Rom 2:25)…. en indien we dat ontkennen dan gelooft we juist ook Mozes niet......:
• Johannes 5:46
Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.
• Romeinen 11:20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
Rom 3:31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.