H.J. Van der Heiden
De Christelijke Gereformeerde Kerken
De Christelijke Gereformeerde Kerken – H.J. Van der Heiden
De theologie van de Gereformeerde Gemeenten vergeleken met de Marrow-man, de Puriteinen en de Reformatie
Het belang van Evangelisatie
Een kind van God geeft het Evangelie door – H.J. Van der Heiden
Een preek van Martyn Lloyd-Jones
De breedte, lengte, diepte en hoogte – dr. Martyn Lloyd-Jones – H.J. Van der Heiden
Het Curatorium van de Gereformeerde Gemeenten – H.J. Van der Heiden
Het Broodfeest van ds. R. Kok & het ds. G. H. Kersten-museum – H.J. Van der Heiden
Een preek van ds. B. van der Heiden (1945-2020) – H.J. Van der Heiden
De komst van Jezus Christus naar de wereld – H.J. Van der Heiden
https://hendrikjanvanderheiden.wordpress.com/2024/08/13/belofte-en-bevel/
https://hendrikjanvanderheiden.wordpress.com/2024/08/15/de-zekerheid-van-het-geloof-1/
==================================================
De schriftuurlijke gereformeerde leer is diepgeworteld in de overtuiging dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is en de enige norm voor geloof en leven. Deze leer stoelt op de klassieke gereformeerde belijdenisgeschriften, zoals de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. De kern van deze theologie ligt in de soevereiniteit van God, de totale verdorvenheid van de mens, de noodzakelijkheid van wedergeboorte en de leer van verkiezing en genade. Het heil is volledig afhankelijk van Gods welbehagen en wordt door de Heilige Geest toegepast aan de harten van zondaren.
Een wezenlijk aspect van deze leer is de Schriftuurlijke bevindelijke prediking. Dit type prediking richt zich niet alleen op de objectieve waarheid van de Bijbel, maar ook op de innerlijke, bevindelijke ervaring van het geloof. Het Woord van God moet niet slechts verkondigd worden als een abstracte leerstelling, maar moet het hart raken, de gewetens aanspreken en de ziel tot Christus leiden. Dit betekent dat de prediking van de aangeboden Zaligmaker, die zich richt op de hoorders en de weg die God met Zijn kinderen houdt, de strijd en aanvechtingen die zij kennen, maar ook de vertroostingen die gevonden worden in Christus en Zijn volbrachte werk. De Schriftuurlijke bevindelijke prediking is geen sentimentaliteit of subjectivisme, maar een doorleefde toepassing van de waarheid op het leven van de hoorders.
In een gereformeerde prediking moeten bepaalde Bijbelse noties altijd terugkomen. Allereerst moet Gods heiligheid en gerechtigheid helder worden verkondigd. De mens moet in het licht van Gods volmaakte wet zijn verloren staat leren kennen. Dit leidt tot de erkenning van de totale verdorvenheid van de mens en de absolute noodzaak van wedergeboorte. Zonder deze wedergeboorte blijft de mens dood in zonden en misdaden. Tegelijkertijd moet Christus als de enige Zaligmaker verkondigd worden. De oproep tot geloof en bekering dient helder en indringend te klinken. Het is de Heilige Geest die dit heil toepast, maar de prediking moet de verantwoordelijkheid van de mens benadrukken en hem wijzen op de enige weg tot zaligheid: het geloof in Christus. Daarnaast moet de prediking ook oog hebben voor de beleving van het geloof, waarin Gods kinderen hun strijd, aanvechtingen en vertroostingen herkennen en leren verstaan.
De klassieke homiletiek en hermeneutiek zijn essentieel voor een Bijbelse prediking. Een klassieke benadering waarborgt de trouw aan de Schrift en voorkomt dat de tekst op een willekeurige of moderne wijze wordt aangepast aan de hedendaagse context. De exegese moet geworteld zijn in de oorspronkelijke betekenis van de tekst en deze in zijn juiste verband uitleggen. Daarnaast waarborgt de klassieke methode de diepgang en ernst van de prediking. De prediking moet geen oppervlakkige uiteenzetting zijn, maar doordrongen van de ernst van het eeuwige leven en de noodzakelijkheid van zalig worden. Daarbij draagt de klassieke homiletiek bij aan een bevindelijk karakter van de prediking, waarbij het hart en geweten van de hoorder geraakt worden. De mens moet worden gebracht tot verbrokenheid voor God, om vervolgens de rijkdom van Christus’ genade te leren kennen. En in deze weg wordt Christus kostbaar voor de ziel.
De prediking heeft uiteindelijk als hoogste doel om God te verheerlijken. Het Woord moet niet slechts worden gebracht als een menselijke boodschap, maar als een Goddelijke verkondiging, waarbij de prediker zichzelf beschouwt als een boodschapper van Gods Woord. De kracht van de prediking ligt niet in menselijke overtuigingskracht, maar in de werking van de Heilige Geest. Juist daarom is het vasthouden aan de klassieke homiletiek en hermeneutiek van groot belang. Alleen door een Schriftgetrouwe, bevindelijke en indringende prediking wordt Gods Woord op de juiste wijze verkondigd en krijgt het de plaats die het behoort te hebben in de eredienst en in de harten van de hoorders.
H.J. Van der Heiden